måndag 7 maj 2012

tygfynd

Ett av mina favoritsysselsättningar är att gå på loppis. Jag jobbar i  Karleby, så oftast blír det en sväng till nån av dem på matpausen. Ett bra sätt att tömma huvudet mitt på jobbdagen. Favoriterna är Allkristen och Baptisternas loppis. Båda är små, men personalen är trevlig och kvaliteten på det som säljs är bra. Dessutom är inte priserna orimliga och man behöver inte betala mer för sakerna än det kostat nya.

Tygfynd hittar jag dock sällan, de finns i Jakobstad. Tyvärr sker turerna till Jakobstad inte så ofta. För några veckor sedan hade jag en Jakostadseftermiddage efter jobbet. Då blev det bara ett loppis, Retro, och där hittade jag mitt tygfynd. De hade ordnat om avdelningarna och tyg och såna tillbehör hade fått ett eget hörn. De mesta av tygerna var ointressanta, men det på bilden fångade min blick genast. En mindre bit, det som syns på bilden och ett större stycke som mätte 2 m. Lyckan var gjord! Jag har ingen plan för tyget, men älskar färgerna på det. Det är av grövre kvalitet än vanlig bomull och inte så stadigt, så tror det får värma hyllan ett tag innan jag kommer på användningsområdet. Förslag mottages med tacksamhet, eftersom det finns en del av hyllvärmande tyger. På bilden syns också pojken fot. Den kom med av misstag, men kan ju vara bra för att få en uppfattning om hur stort mönstret är.

Idag var jag in på Missionstugan i Jakobstad. På vinden finns tygerna och där hittar jag nästan alltid något. Idag hittade jag två sammettyger. En röd bit och 2 meter blå sammett. Dessutom två trikåtyger, ett vitt ned svarta prickar och ett rosagrårandigt.

1 kommentar:

  1. Ihana tuo retrokangas! Mä tapaan täällä Jeppiksessä löytää kankaita tuosta rautatietorin kirppikseltä, monet verhot on päätynyt uusiokäyttöön :)

    SvaraRadera